Dobre notowania polskiej edukacji
             
„System egzaminów zewnętrznych i jego rola dla jakości edukacji” – to temat 5-dniowej wizyty studyjnej zorganizowanej przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w  Łodzi. Przedsięwzięcie zrealizowane zostało w ramach programu Unii Europejskiej Sokrates/Arion. W skład delegacji weszli przedstawiciele kadry zarządzającej oświatą z Niemiec, Francji, Włoch i Grecji.

Celem wizyty było porównanie systemu egzaminów zewnętrznych w Polsce i krajach partnerskich. Uczestnicy wizyty zgodzili się, że polski system może być wzorem do naśladowania dla krajów europejskich podczas ewaluacji i ulepszania systemów edukacyjnych.
Janina Skibicka – p.o. dyrektora OKE w Łodzi: Egzaminy zewnętrzne  pozwalają na  ocenianie postępów uczniów w sposób całkowicie obiektywny. Uczestnicy programu byli pod dużym wrażeniem spójności polskiego systemu egzaminów zewnętrznych na wszystkich poziomach nauczania.  Polski system pokazuje także, jak ważnym jest przygotowanie uczniów do egzaminów końcowych poprzez wprowadzenie egzaminów próbnych, które zapoznają uczniów ze strukturą i wymaganiami egzaminacyjnymi. Egzaminy te mają także wartość diagnostyczną dla nauczycieli, gdyż pokazują mocne i słabe strony uczniów.

Według uczestników programu, w celu wprowadzenia efektywnego systemu egzaminów zewnętrznych, niezbędne jest zapewnienie przez Okręgowe Komisje Egzaminacyjne szkoleń dla egzaminatorów oraz osób przygotowujących zestawy egzaminacyjne. Uczestnicy wizyty sądzą, że dobór egzaminatorów oraz osób przygotowujących zestawy egzaminacyjne musi być przejrzysty i oparty na obiektywnych kryteriach. Dlatego przydatnym byłoby wsparcie dla osób przygotowujących zestawy egzaminacyjne ze strony wykładowców akademickich oraz profesjonalistów w dziedzinie przygotowywania testów.
Publikowanie wyników egzaminów daje szansę na porównanie wyników osiąganych przez szkoły, a także stymuluje współzawodnictwo. Uczestnicy wizyty nie kryli jednak obaw, że system egzaminów zewnętrznych może mieć negatywny wpływ na nauczanie, jeżeli akcent położony zostanie tylko na wyniki osiągane przez uczniów na egzaminach.  - Ważne jest, aby brać pod uwagę osiągnięcia uczniów także na innych polach ( praca projektowa, występy artystyczne, portfolio) – zgodnie opiniują goście.

 Uczestnicy wizyty wraz z organizatorami

                                                                                                                                                      
W ramach wizyty zagraniczni goście odwiedzili kolejno: Gimnazjum nr 37 w Łodzi, XXXIII LO w Łodzi, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Łodzi, Szkołę Podstawową w Ożarowie oraz Centrum Kształcenia Praktycznego w Staszowie.
Po wymianie doświadczeń na gruncie polskim, czas na rewizytę. Zaproszenie ze strony delegatów zostało złożone i być może polscy przedstawiciele oświaty wykorzystają szansę bezpośredniego przyjrzenia się szkole w innych krajach Europy.
                                                                                          Agnieszka Bogdańska